FAQ - Charles Studio

FAQ

Produkcja filmowa to bardzo rozległa dziedzina. Filmy reklamowe, które tworzymy w Poznaniu, Łodzi, czy Krakowie, różnią się od siebie scenariuszami, sposobem realizacji oraz niezbędnym na odpowiednią ich realizację poziomem budżetu.

Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane pytania dotyczące produkowanych przez nas filmów promocyjnych, wizerunkowych oraz reklamowych. Kraków, Poznań, Warszawa i Łódź to miasta, na których terenie pracujemy.

Ile będzie kosztowała produkcja filmu?

Finalne koszty produkcji filmu zależą od bardzo wielu czynników. Abyśmy mogli precyzyjnie oszacować budżet, jaki należy zabezpieczyć na to, by produkcja filmowa została zrealizowana w pełni z wizją Klienta, musimy najpierw poznać dokładny scenariusz. To właśnie scenariusz filmu pozwala nam poznać stopień rozbudowania produkcji filmowej, liczba aktorów, statystów czy lokacje filmowe. Musimy wiedzieć przede wszystkim, jakiego rodzaju współpracy Klient oczekuje od nas. Czy jest to kompleksowa produkcja filmowa, od stworzenia koncepcji scenariusza, poprzez realizację filmową, aż do emisji gotowego filmu na ekranie TV, czy tylko realizacja spotu reklamowego według gotowego scenariusza. Finalna wycena produkcji filmowej zależy również od tego jakie są pola eksploatacji gotowego dzieła, czyli gdzie film będzie emitowany. Produkcja filmów do telewizji czy kina jest zdecydowanie droższa niż produkcja reklam do internetu. Tworzenie filmów do internetu często nie wymaga drogich kamer i kilkudziesięcioosobowej ekipy. Częściej do internetu kręci się filmy tańsze, ale z bardziej kreatywnym scenariuszem. Produkcja filmowa i telewizyjna wymaga za to większych nakładów finansowych niezbędnych do zatrudnienia rozbudowanej ekipy oraz sprzętu wysokiej klasy. Na planach filmowych oraz reklamowych pracujemy zwykle z użyciem kamer filmowych typu RED i ARRI. Ekipa filmowa liczy wtedy od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Filmy zrealizowane w tej technice cechuje najwyższa możliwa jakość. Tworząc wideo internetowe, pracujemy zwykle na profesjonalnych kamerach 4K firmy Sony. Przy tego typu produkcji filmowej ekipa jest już mniejsza, a sam sposób realizacji filmu niejednokrotnie mniej skomplikowany.

Chcę zrealizować u Państwa film. Jakie informacje powinienem Państwu przekazać, abyście mogli oszacować koszty produkcji filmowej?

Aby móc oszacować wstępne widełki cenowe kosztów produkcji filmu potrzebujemy zapoznać się ze scenariuszem. Równie ważne jest podanie nam informacji o tym, gdzie film będzie emitowany oraz do kogo jest adresowany. Na naszej stronie w zakładce Kontakt -> brief można znaleźć plik ze spisem informacji, które są nam niezbędne do wyceny produkcji filmowej. Ostateczna wycena kosztów realizacji filmowej zależy od bardzo wielu czynników, dlatego im wcześniej zbierzemy całość informacji dotyczących projektu, tym szybciej będziemy w stanie ją oszacować. Przypominamy, że realizujemy produkcję filmową na terenie takich miast jak m.in. Poznań, Kraków, Warszawa, czy Wrocław.

Czy potrzebujecie ode mnie szczegółowego scenariusza filmu?

Na samym początku naszej współpracy wystarczy, że zapoznamy się z poglądową koncepcją realizacji filmu spisaną w kilkunastu zdaniach. Na tej podstawie z pewnością zadamy jeszcze kilka pytań, aby doprecyzować zakres naszej współpracy przy kręceniu filmu. Po uzyskaniu odpowiedzi będziemy w stanie podać odpowiednie „widełki cenowe”, w których powinna zmieścić się finalna produkcja filmu.

Jakiego sprzętu używacie do kręcenia filmów?

Zajmujemy się produkcją filmów promocyjnych, reklamowychwizerunkowych, a także teledysków na sprzęcie różnego rodzaju. Jest on dobierany również do produkcji filmowej i telewizyjnej – pod kątem budżetu oraz efektu, jaki chcemy uzyskać. Przy tańszych realizacjach wykorzystujemy profesjonalne kamery firmy Sony, Canon z wysokiej klasy obiektywami. Wysokobudżetowe zlecenia wykonujemy na renomowanych kamerach marek RED oraz ARRI. Należy pamiętać, że filmu nie tworzą drogie kamery, ale ludzie. Najlepsze i najdroższe na rynku narzędzia nie sprawią automatycznie, że stworzy się świetny obraz. Najważniejszą podstawą wszystkich filmów reklamowych, korporacyjnych czy wizerunkowych jest odpowiednio intrygujący scenariusz. Niejednokrotnie działaliśmy przy ograniczonym budżecie, bez najdroższego sprzętu, tworząc ogólnopolskie kampanie i reklamy telewizyjne, które podbijały polskie media.

Ile kosztuje produkcja animacji 2D/3D?

Produkcja animacji 2D oraz animacji 3D to bardzo rozbieżna sprawa, jednakże coraz częściej wykorzystywana np. w przypadku spotów reklamowych największych marek – czy to z Poznania, Krakowa, czy też Łodzi bądź Warszawy. Animacje 2D wydają się nieco mniej skomplikowane w realizacji, jednak mogą być często znacznie bardziej rozbudowane od animacji 3D. W przypadku tych pierwszych pracujemy na płaskich dwuwymiarowych obiektach, które przesuwamy odpowiednio w trójwymiarowej przestrzeni. Przez to są one często po prostu “płaskimi filmami”, gdzie akcja rozgrywa się w jednej płaszczyźnie wizualnej. Z kolei w animacji 3D działamy na obiektach przestrzennych. Wówczas widzimy wiele płaszczyzn. Podczas oglądania mamy wrażenie, że akcja rozgrywa się w sposób podobny do filmu. Z reguły stworzenie animacji 2D jest tańsze od animacji 3D, do której należy wymodelować trójwymiarowe obiekty. Ostateczna wycena jak zawsze zależy od finalnego efektu, jaki chcemy uzyskać. Im bardziej skomplikowana animacja, tym wyższa cena jej realizacji.

Czy zapewniacie aktorów/statystów do filmów?

Tak, oferujemy kompleksową produkcję filmową. Klient, realizując z nami projekt, otrzymuje dostęp do całej wiedzy, bazy statystów, aktorów, techników oraz całej gamy specjalistów, którzy od lat pracują również w branży postprodukcji filmowej. Do każdego zlecenia podchodzimy w pełni kompleksowo. Realizujemy filmy w całości – począwszy od stworzenia pierwszej koncepcji scenariusza, poprzez produkcję, kończąc na organizacji emisji telewizyjnej.

Jak duża ekipa filmowa będzie pracowała przy moim filmie?

Stopień rozbudowania ekipy filmowej zależy od tego, jak zaawansowany projekt realizujemy. Przy dużych produkcjach filmowych i telewizyjnych cała grupa sięga nawet kilkudziesięciu osób. Przy małych projektach może być odpowiednio mniejsza, jednak zawsze bazuje na specjalistach niezbędnych do osiągnięcia wysokiej jakości produkcyjnej. Najważniejszą osobą na planie – niezależnie od tego, czy to produkcja spotów reklamowych, czy realizacja filmów biznesowych – jest reżyser. To on odpowiada za finalny kształt filmu. Często pracuje ze scenarzystą (który przygotowuje scenariusz filmu), operatorem obrazu (odpowiadającym za oświetlenie scen w filmie), szwenkierem (zajmuje się ruchem kamery na planie) oraz przede wszystkim z aktorami. Funkcja reżysera jest zbliżona do roli dyrygenta w orkiestrze. W każdej nawet najmniejszej ekipie filmowej niezbędni są ponadto dźwiękowiec i oświetlacze. Bardziej złożone plany filmowe wymagają kilkudziesięciu specjalistów, którzy wspólnie pracują nad zrealizowaniem gotowego filmu jak najbardziej w zgodzie z założoną wizją.

Czym są pola eksploatacji filmu?

Pola eksploatacji filmu to miejsca, w których film będzie emitowany lub publikowany. Odgrywają one kluczową rolę, jeśli chodzi o oszacowanie finalnego budżetu przedsięwzięcia. Duży wpływ na koszt każdej produkcji filmowej ma zaangażowanie odpowiednich aktorów. Wykonawcy grający w reklamie telewizyjnej oczekują znacznie wyższych stawek niż odtwórcy występujący w spocie reklamowym przeznaczonym do emisji w internecie. Wynika to z faktu, iż zasięg telewizji jest znacznie większy i reklamę w niej wyświetlaną zobaczy liczniejsze grono osób niż jej internetową wersję. Właśnie dlatego stawki aktorów za występ w telewizyjnym filmie reklamowym, obejmujące przekazanie praw do wykorzystania wizerunku wahają się od 2000 do nawet 2.000.000 PLN netto. Opierając się na wcześniejszy doświadczeniu, zawsze zadajemy naszym Klientom jedno podstawowe pytanie – gdzie spot reklamowy będzie emitowany?

Czy zrealizują Państwo making of z planu filmowego?

Chętnie realizujemy making of z naszych produkcji filmowych. Niezależnie od tego, czy pracujemy w większym mieście jak Kraków, Poznań, Łódź, Warszawa, czy w mniejszej miejscowości, uważamy, że przy odrobinie wysiłku łatwo stworzyć ciekawy making of. Stanowi on świetną pamiątkę zarówno dla Klientów, jak i dla nas. Co ważniejsze, sprawnie zrealizowany film typu behind-the-scenes można wykorzystać do promocji finalnego spotu reklamowego.

Ile czasu zajmują poszczególne etapy produkcji filmowej (preprodukcja, produkcja, postprodukcja)?

Czas trwania produkcji filmowej zależny jest od ilości pracy, jaką należy włożyć w jej powstanie. Produkcja reklam telewizyjnych bądź spotów reklamowych do internetu trwa zazwyczaj od 14 do 30 dni. Pierwszy etap, czyli preprodukcja to okres wytężonych przygotowań, na które składa się m.in. opracowanie scenariuszy, castingi, dopracowanie dialogów, próby realizacyjne, skompletowanie ekipy filmowej oraz odpowiedniego sprzętu. Trwa on zazwyczaj od jednego do dwóch tygodni. Podczas samej produkcji musimy być maksymalnie zorganizowani. Gdy wchodzimy na plan zdjęciowy, niezależnie od tego, czy znajduje się on w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Warszawie, każdy z członków ekipy musi dokładnie znać swoje zadania, by działać sprawnie. W trakcie produkcji filmu nie ma miejsca na błędy lub improwizację. Pracujemy według ustalonego wcześniej planu. Cała ekipa filmowa wkłada wiele wysiłku w to, by gotowy spot reklamowy był w pełni zgodny z wizją reżysera, jak też Klienta. Ta część produkcji filmowej trwa zazwyczaj od 2 do 10 dni. Ostatni etap to postprodukcja obejmująca montaż gotowego filmu, korekcję kolorów oraz przygotowanie filmu do emisji i dystrybucji. Przeważnie trwa on od 7 do 21 dni.